Elon Musk

No automatic alt text available.

Rasanya ini adalah salah satu kisah seorang usahawan abad ke 21 yang tidak dapat kita abaikan. Elon Musk pada zaman kanak-kanak dikatakan sangat pendiam hinggakan keluarga beliau menyangka beliau seorang yang pekak.

Pada seawal usia 10 tahun, beliau sudah terpaksa mengharungi kebingungan dan kedukaan hasil dari penceraian ibu dan bapanya dan Elon Musk kemudian dipaksa tinggal bersama bapanya yang dikenali sebagai seorang yang sangat tegas sehingga ke tahap Elon merasa hidup beliau penuh kesenggsaraan tetapi tetap menekankan yang kesengsaraan itulah yang membentuk dan membina beliau sehingga ke tahap beliau berada sekarang. Elon juga sering menjadi mangsa buli oleh kanak-kanak lain di sekolah.

Tetapi beliau kekal unik kerana pada usia muda itu juga beliau mula menunjukkan minat terhadap konsep fizik dan teknologi. Beliau pernah mencipta permainan video dan menjual hak cipta permainan itu kepada majalah PC dan Office Technology meskipun beliau masih belum tamat sekolah lagi.

“(Physics is) a good framework for thinking. Boil things down to their fundamental truths and reason up from there.”

Minat yang mendalam terhadap fizik dan kejuruteraan tetap diteruskan meskipun tidak menamatkan pengajian PhD beliau. Elon menjejakkan kaki dalam dunia keusahawanan bersama abangnya dengan memulakan Zip2, sebuah platform media sebagai guide antara bandar pada masa itu.
Beliau yang kemudian menjual saham beliau dalam syarikat tersebut setelah melalui beberapa konflik dalaman, kemudiannya memulakan beberapa projek lain yang sehingga kini telah banyak mengubah struktur sosial dan ekonomi sekaligus.

Antara penglibatan beliau yang lain adalah Paypal, SpaceX dan Tesla Motors. Penglibatan dan usaha beliau ini telah banyak membawa revolusi dalam industri dan meningkatkan kualiti kehidupan ramai orang. Nilai bersih terkini beliau adalah 12.7 Billion USD pada June 2016.
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: