MOtivasi Walt Disney


Bermula sebagai seorang budak kampung yang hanya melukis kartun pada kuda-kuda jiran hanya kerana keseronokkan, Walt Disney mula mencari kerja sebagai pelukis kartun bagi surat khabar setelah mula meningkat dewasa namun usaha itu gagal dan akhirnya beliau berjaya mendapat tempat di sebuah agensi dan menjadi pelukis bagi iklan-iklan. Dalam masa yang sama, minat beliau dalam animasi mula berkembang.

Karakter ilustrasi pertama beliau adalah Oswald the Lucky Rabbit tetapi hak milik karakter ini dimiliki sepenuhnya oleh Universal Pictures kerana beliau terikat dengan kontrak sebagai pekerja dengan Universal Pictures. Semasa Walt Disney meninggalkan Universal Pictures disebabkan isu potongan gaji, beliau sedar yang Oswald the Lucky Rabbit perlukan pengganti di dalam karier beliau dan di situlah titik permulaan bagi Mickey Mouse.

Beliau kemudian berpindah ke Hollywood dan memulakan Disney Brothers Studio bersama abangnya Roy. Walt Disney kemudian menjadi lebih berani setelah kejayaan karakter pertama beliau, Mickey Mouse mula mendapat tempat dan penerimaan oleh masyarakat, beliau memulakan filem-filem kartun secara sepenuhnya seperti Snow White and the Seven Dwarfs (1937), Pinocchio (1940), Bambi (1942), Cinderella (1950), Mary Poppins (1964) dan banyak lagi. Ternyata filem-filem ini yang digubah dengan inovasi dari segi animasi diterima dengan baik sekali apabila karya-karya beliau mula menerima Academy Awards.

Meskipun beliau cukup berjaya dengan studio animasi beliau, namun Walt Disney masih belum berpuas hati kerana beliau berimpian untuk menbangunkan satu taman tema yang unik dan berkongsi impian ini dengan rakan sekerja. “I want it to look like nothing else in the world.”

Walt Disney kini merupakan salah seorang maestro di dalam dunia seni dan hiburan, pengasas kepada industri animasi, berrbekalkan semangat yang tidak pernah luntur dan komitmen terhadap impian beliau, Walt Disney sememangnya bintang kepada usahawan.
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: