Khasiat Kulit Kayu Manis



Aroma rempah Kulit Kayu Manis ini amat harum dan boleh membangkitkan selera. Rempah ini berasal dari kepualauan Sulawesi Indonesia. Setelah sekian lama, rempah ajaib ini digunakan oleh hampir semua penduduk dunia dan telah diadaptasikan ke dalam makanan hampir seluruh dunia, dari masakan timur hingga ke masakan barat dan dari masakan biasa di rumah hingga ke masakan eksotik dalam restoran mewah. Rempah ini sebenarnya pahit, tetapi aromanya yang unik boleh menjadikan masakan anda bertukar menjadi makanan yang istimewa. Bukan setakat beraroma hebat, banyak khasiat tersembunyi dalam rempah ajaib ini. Antaranya;

1. Banyak kajian menunjukkan bahawa kayu manis dapat mengawal paras gula dalam darah.

2. Ia mengurangkan paras kolesterol LDL. Kolesterol LDL juga dikenali sebagai kolesterol yang berbahaya yang menjadi punca penyumbatan saluran darah.

3. Ia mempunyai sebatian antiseptik semula jadi. Dalam kajian, kayu manis berkesan melawan ulser yang disebabkan oleh bakteria H. pylori dan patogen berbahaya yang lain.

4. Ia mengurangkan kesakitan dikaitkan dengan penyakit artritis.

5. Penyelidikan di Universiti Texas, yang diterbitkan dalam jurnal Pemakanan dan Kanser, menunjukkan bahawa kayu manis boleh mengurangkan pembiakan sel‐sel kanser.

6. Ia adalah bahan pengawet semula jadi.

7. Ia mengandungi serat, kalsium, zat besi dan mangan.

8. Ia telah terbukti berkesan untuk menahan senggugut akibat sakit haid.

9. Mencegah kemandulan. Cinnamon mengandungi bahan kimia semulajadi yang dipanggil cinnamaldehyde yang menunjukkan meningkatkan hormon progesteron dan mengurangkan pengeluaran testosteron pada wanita membantu untuk mengimbangi hormon.

10. Ia menentang pelbagai penyakit neurodegenerative, termasuk: penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson, multiple sclerosis, tumor otak, dan meningitis, menurut penyelidikandi Makmal Penyelidikan Cytokine, Jabatan Eksperimen Therapeutics, Universiti Texas. Penyelidikan mereka menunjukkan bahawa kayu manis mengurangkan keradangan kronik dikaitkan dengan gangguan neurologi.

Sumber : resepibonda
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: