Zahra Nemati


Pembawa bendera bagi kontinjen dari negara Iran di Olimpik Rio 2016, menjadi lambang kebanggaan kotinjen yang sepenuhnya dikuasai oleh kebanyakkan kaum lelaki. Inilah keistimewaan Zehra!

Beliau yang pada asalnya ingin menyertai Olimpik dengan bertanding dalam acara Taekwondo terpaksa menguburkan hasrat itu apabila beliau terlibat dengan kemalangan yang telah menjadikan beliau lumpuh.

Berbekalkan sikap seorang juara yang jelas dengan matlamatnya, beliau tidak membiarkan kekurangan itu menjadi penghalang dan alasan untuk tidak berusaha mencapai impian dan keinginan beliau.

Setelah melalui beberapa fasa latihan dalam acara memanah, beliau menjadikan acara itu pula sebagai satu pintu peluang untuk beliau mendekati hasrat beliau.
Zehra kini telah menjuarai beberapa acara memanah di peringkat Olimpik dan juga Paralimpik. Beliau juga merupakan atlet pertama yang mencipta rekod atlet wanita pertama Iran yang merangkul pingat emas di kedua-dua kejohanan Olimpik dan Paralimpi
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: