Apa yang anda lakukan dengan masa lapang anda? Setahun yang lalu, berusia 30 tahun Eric Martin telah memilih untuk menghabiskan waktu malam selepas kerja 9-ke-5 untuk membantu pengasas startup dia tidak pernah bertemu dengan laman web baru yang masih belum melancarkan.
Dia mendapat 100,000 saham atas usaha beliau yang - setahun kemudian - ialah lebih dari $ 20 juta.
Ini kerana yang baru permulaan - jet.com - hanya dijual kepada Walmart untuk $ 3.3 bilion. reaksi Martin? "Saya gembira. Rasanya benar-benar baik. Cara saya berfikir untuk menggambarkan ia adalah 'sekali-sekala histeria ketawa.' "
Hanya Feb lepas 2015 bahawa Eric tersandung pada pelancaran bahawa usahawan Marc Lore telah meletakkan bersama-sama untuk permulaan yang baru. Marc dijual syarikat sebelum ini, Quidsi (termasuk laman web seperti diaper.com dan soap.com) untuk Amazon untuk $ 540,000,000 pada tahun 2010, dan beliau bersedia untuk perkara yang besar akan datang - satu laman web runcit baru untuk mengalahkan Amazon dalam permainan mereka sendiri.
permulaan baru - jet.com - akan mencari harga yang terendah di Internet bagi mana-mana produk. Tetapi bagaimana dia boleh mendapatkan buzz sebelum kedatangan pelancaran? Marc telah memilih untuk menjalankan satu pertandingan untuk sesiapa boleh merujuk pelanggan yang paling untuk percubaan percuma 6 bulan untuk jet.com apabila ia dilancarkan, dengan pemenang mendapat 100,000 opsyen saham dalam syarikat itu.
Itulah di mana Eric datang. Bekerja di sebuah syarikat insurans pengebumian, Eric terserempak cerita Marc dalam salinan bapanya daripada BusinessWeek dan mendapat teruja. "Mencabar Amazon adalah satu pencapaian yang luar biasa untuk mencuba," fikirnya. "100,000 opsyen saham dalam syarikat yang cuba untuk berbuat demikian adalah hanya benar-benar menarik kepada saya."
Jadi dia mendaftar untuk pertandingan 3 minggu sebelum ia berakhir, dan mula menjemput beberapa orang dia tahu untuk menyertai - bermula dengan isterinya, abang, kakak dan ibu bapa.
Itulah apabila dia menyedari sesuatu yang ganjil ... Selepas rujukan pertamanya pangkatnya dalam pertandingan itu naik cepat dari 232.582 untuk 13.767. Yang kedua membawanya ke 7518, maka ketiga untuk 5,232nd. Mungkin dia boleh bekerja keluar berapa banyak rujukan beliau perlu menang?
Jadi dia menggunakan 30 hari percubaan percuma aplikasi statistik dia turun untuk bekerja keluar, dan digambarkan dia perlu hanya 2,000 rujukan untuk mempunyai peluang.
Jadi apa yang dia buat? "Saya benar-benar berfikir mengenainya ... Saya berfikir," Saya rasa saya boleh menang. Sekiranya saya menang? Saya perlu melakukan ini? ' Saya rasa saya berdoa mengenainya sedikit ... Jika ia akan saya atau orang lain, saya fikir, mengapa tidak melakukannya? "
Jadi dia melakukannya.
Marc menghabiskan 3 minggu akan datang dalam talian selepas kerja yang cuba segala-galanya untuk mendapatkan rujukan. Dia cuba iklan Facebook. Yang tidak berjaya. Dia berfikir Google Adwords. Tetapi yang lain sudah cuba itu. Kemudian kakak iparnya memberitahu beliau mengenai laman seperti Swagbucks dan Gifthulk yang telah menarik orang yang mencari ganjaran percuma sebagai balasan untuk melakukan kaji selidik.
Eric menjelaskan, "Salah satu demografi yang paling penting adalah ibu-ibu. Mereka akan melakukan kaji selidik dalam pertukaran untuk percubaan sebulan kosmetik. "Ini adalah pasaran sasaran, dan mereka sudah" dilatih untuk mendaftar untuk sesuatu. "
Jadi Eric mengambil risiko dan dibayar Swagbucks $ 3,000 daripada gaji hasil titik peluh beliau untuk kempen. Dalam masa beberapa hari, dia mempunyai 2,000 tanda-up dan berada di tempat ke-7.
Tetapi ada satu masalah. Beliau mempelajari tempat pertama dalam pertandingan itu mempunyai lebih 4,000 tanda-up dan semakin meningkat cepat. Jadi Eric memutuskan untuk pergi semua dalam, berfikir "Jika ini berhasil, ia sudah bernilai baik lebih daripada pelaburan saya."
Beliau akhirnya menghabiskan $ 18,000 dalam kempen, mengakui "Isteri saya gementar."
Dia berakhir dengan 8167 rujukan dan pada tengah malam pada 5 Februari 2015 dia mendapati dia telah menang, dan pergi ke kedai runcit untuk membeli beberapa kaki ketam untuk meraikan.
Hari ini, hanya setahun selepas tapak jet.com yang dilancarkan, ia telah dijual kepada Walmart untuk $ 3,3 bilion dan Eric 3 minggu kerja, $ 18,000 pada kos dan 100,000 opsyen saham yang bernilai kira-kira $ 20 juta +.
Apa Eric lakukan adalah sesuatu yang sesiapa sahaja boleh melakukannya jika mereka mempunyai inisiatif yang sama, komitmen dan fokus. Beliau menang dengan memutuskan untuk menang - walaupun dia tidak tahu bagaimana.
Apa yang anda lakukan dengan masa lapang anda? Siapa yang boleh anda dapat membantu? Apa yang boleh anda dapat membaca untuk mencari peluang yang betul?
Usaha anda tidak boleh, seperti Eric, mengambil masa 3 minggu. Ia boleh menjadi kurang. Ia boleh menjadi lebih. Dan keputusan anda tidak boleh, seperti Eric, menjadi $ 20 juta +. Ia boleh menjadi kurang. Ia boleh menjadi lebih.
Tetapi bagi kejayaan hari ini, ia tidak mengambil bakat terbaik. Ia tidak mengambil idea yang terbaik. Ia tidak mengambil masa yang jarang berlaku pengetahuan.
Ia hanya mengambil memilih untuk membantu, memilih yang membantu, banyak tindakan dan sedikit nasib.
Dalam berita hari ini, Eric berkata "Saya tidak fikir saya beberapa orang genius yang saya fikir Jet akan bekerja keluar. Ia adalah naluri ... saya mengambil masa untuk memprosesnya. Saya tidak benar-benar mempunyai peluang untuk benar-benar merasa apa yang ia bermakna lagi. "
"Tetapi saya sangat, sangat gembira."
0 comments:
Catat Ulasan