AMBIL MASA 4 BULAN SAHAJA


Syarikat yang dilancarkan empat bulan lalu baru sahaja menjadi syarikat yang paling berharga di dunia. Kali terakhir ini berlaku adalah 120 tahun yang lalu. Tidak ramai yang perasan maka, sama ada.

Itulah kali pertama, pada tahun 1889, berusia 42 tahun Thomas Edison mendapati dirinya dengan pelbagai syarikat elektrik yang berkaitan. Beliau mempunyai syarikat-syarikat untuk berkembang bola lampu, soket elektrik, motor elektrik, dan segala macam peralatan elektrik. Jadi dia mencipta sebuah syarikat induk baru, General Electric.

Lebih 100 tahun yang akan datang, General Electric mencetuskan keseluruhan revolusi perindustrian. Ia dipelopori radio, TV, penjanaan kuasa dan berkuasa revolusi teknologi industri dan awal. Sebuah dunia yang tidak dapat bayangkan 100 tahun lebih awal.

Pada bulan Oktober 2015, berusia 42 tahun Larry Page dan Sergey Brin mengikuti jejak langkah Thomas Edison. Mendapati diri mereka dengan pelbagai syarikat berkaitan teknologi, mereka mencipta sebuah syarikat induk baru, "Alphabet".

Empat bulan kemudian, hari ini pada Feb 2, Alphabet telah mengatasi Apple, Exxon dan Microsoft untuk menjadi syarikat yang paling berharga di dunia, dengan nilai sebanyak $ 554.000.000.000.
Jika nenek moyang anda pada tahun 1889 telah melihat syarikat-syarikat utama yang milik General Electric apabila ia dibuat, mereka boleh meramalkan teknologi yang paling mengganggu untuk 100 tahun akan datang.

Apa yang kita dapati apabila kita melihat abjad dengan cara yang sama? Anda akan mendapati tujuh syarikat perintis tujuh kawasan yang berbeza:

Google - Larry dan syarikat asal Sergey (yang memiliki Android dan Youtube serta laman carian mereka), terus berkembang 15% tahun ke tahun.

Calico - Memberi tumpuan di memanjangkan kehidupan manusia, dan potensi tidak dapat mati.

Labs Nest - Sebuah syarikat berbilion dollar dalam mewujudkan rumah pintar

GV - robotik Pioneering dan kereta pandu sendiri

Google Fiber - Melabur dalam internet berwayar di sehingga satu terrabyte sesaat (dan tidak lama lagi seterusnya)
X - Melabur dalam Project Loon dan Projek Wing, menyampaikan internet di mana-mana

Google Capital - Dana pelaburan VC Google dalam syarikat-syarikat China dan India

Larry dan Sergey adalah Edisons moden. Mereka cari 100 tahun ke masa depan.

Pilih mana-mana satu bidang yang Google adalah pertaruhan pada, dan anda sedang mencari ke dalam dunia yang baru yang akan membentuk masa depan kita di masa hadapan.
Apa yang anda akan lakukan yang berbeza jika anda dapat menjangka masa depan?
"Ini bukan soal bagaimana masa depan akan memberi kesan kepada anda. Ia mengenai bagaimana anda akan memberi kesan kepada masa depan. "
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: