Pengajaran dari Sungai di Sri Lanka.


Dari semua banyak pengajaran usahawan yang saya telah belajar, salah satu pelajaran yang terbaik datang secara tidak sengaja, di sungai di Sri Lanka.
Apabila saya melawat Sri Lanka, saya pergi berakit air putih. Dalam perjalanan ke sungai, rakit saya hanyut ke dalam lembah yang indah, dan panduan saya menegaskan di ladang teh di lereng bukit, rumah-rumah yang indah dengan pemandangan yang menakjubkan, dan bandar yang sibuk di tepi sungai.
"Bapa saya, ini adalah semua itu." Katanya
"Yang mana sebahagian daripadanya?" Saya bertanya
"Semua itu!" Katanya.
Berfikir Ayah perlu menjadi pemilik tanah yang kaya, saya bertanya kepadanya apa latar belakang beliau. Itulah apabila dia memberitahu saya cerita yang menakjubkan.
"Ayah saya meninggalkan tanah besar India di permulaan abad ke-20, dan datang ke Sri Lanka untuk meneroka. Beliau mendapati lembah ini, dan dia suka ia begitu banyak dia mengambil keputusan untuk tinggal. Dia tidak mempunyai apa-apa wang, jadi dia dibersihkan beberapa tanah dan belajar bagaimana untuk menanam teh. "
"Orang suka teh, jadi dia membuat lebih. Kemudian dia mengupah orang lain lebih baik daripada dia untuk menanam teh, kerana beliau kini mempunyai wang dari jualan teh untuk membayar mereka. "
"Tetapi orang ramai tidak ingin melakukan perjalanan, jadi dia membina rumah tambahan untuk mereka dan menyewa rumah kepada mereka."
Saya terganggu kepadanya, "Jadi dia membayar gaji mereka dan kemudian mereka dibayar kembali kepadanya sebagai sewa?"
"Ya." Beliau menjawab
"Dan dia digunakan bahawa sewa wang untuk membina lebih banyak rumah?" Saya bertanya.
"No. Mereka sudah mempunyai rumah. Tetapi mereka mahu makanan lebih bagus. Jadi dia menggunakan wang sewa untuk membina sebuah restoran. "
Saya mengulangi apa yang saya dengar, hanya untuk menjadi jelas: "Jadi dia membayar mereka gaji, yang mereka dibayar balik di sewa, yang dilaburkan semula untuk menjalankan restoran, jadi mereka bekerja lebih keras untuk mendapatkan lebih banyak, dan membayar untuk makanan yang lebih bagus?"
"Ya. Itulah bagaimana semua kedai-kedai ini bermula, dan jalan raya tidak perlu lagi dibina, dan stesen kereta api tidak perlu lagi dibina, dan jambatan yang tidak perlu lagi dibina. Sebenarnya, sepanjang kira-kira 20 tahun lebih daripada 2,000 orang telah datang dan menetap di bandar yang indah ini, dan kebanyakan mereka tidak pun bekerja di ladang kerana terdapat begitu banyak lagi yang mereka boleh lakukan di sini. "
Seperti yang kita hanyut ke sungai, cerita beliau membuat saya berfikir tentang bagaimana wang adalah seperti bola sepak. Jika anda bermain bola sepak dan cuba mengejar bola, anda tidak mendapatkannya kerana ia bergerak terlalu cepat, dan anda menggusarkan semua pemain lain.
Tetapi jika anda memberi tumpuan kepada permainan dan lulus bola apabila ia datang kepada anda, anda mendapat lulus belakang bola yang sama berulang-ulang kali. Sama seperti bapa panduan saya, beliau tidak memberi tumpuan pada mengejar wang, tetapi pada membiarkan aliran wang.
Sama seperti pemain bola sepak yang bermain permainan dan bola diserahkan kepada mereka banyak kali, dia mempunyai wang yang sama diluluskan kepadanya berkali-kali setiap hari, melalui ladang beliau, hartanah, restoran dan kedai-kedai.
Dan setiap kali ada seorang pertukaran wang, ia adalah kerana dia telah menambah nilai tambahan sehingga terdapat sebuah bandar yang berkembang maju keseluruhan itu adalah rumahnya. usahawan sejati tidak mengejar wang. Mereka menambah nilai. Wang itu hanya oleh-produk, yang mereka gunakan lagi untuk mewujudkan lebih banyak nilai.
"Jadi masih seperti sebuah gunung, dan mengalir seperti sungai yang besar." ~ Lao Tse
"Di manakah Bapa anda sekarang?" Saya bertanya kepada
"Beliau meninggal dunia dua puluh tahun yang lalu."
"Oh, maaf untuk mendengar bahawa."
Selepas jeda yang panjang, saya berkata "Jadi adakah anda mewarisi semua ini dari dia itu?"
panduan saya ketawa. "Tidak! Semasa perang saudara kerajaan itu masuk dan mengambil semua tanah dan perniagaan ayahku jauh. Mereka merampas semua dan dijual kepada orang lain. Mereka meninggalkan kita dengan apa-apa tetapi sebuah rumah kecil di tepi sungai. Ayah saya terlalu tua untuk kembali bekerja supaya dia mati punya wang. "
Terkejut, saya berkata, "Itu mesti telah buruk!"
panduan saya hanya tersenyum dan memandang keluar di sungai, "No. Beliau meninggal dunia gembira. Beliau tinggal di mana dia mahu hidup, dengan orang yang dia suka. Di mana-mana dia pergi di lembah ini, dia berkawan dengan semua orang. Mereka membeli dia minuman, merawat beliau untuk makan. Beliau tidak mempunyai keperluan untuk wang. "
"Bapa saya mengajar saya apa kekayaan sebenar adalah. Itulah sebabnya saya adalah seorang panduan sungai. "
panduan saya memberi isyarat ke arah bukit dan sungai itu, "Mengapa saya akan pergi ke bandar besar dan perlu bekerja keras untuk wang yang saya akan membelanjakan pada perkara yang saya tidak perlu, apabila saya sudah mempunyai semua ini."
Saya meninggalkan perjalanan yang dengan wang yang kurang, dan lebih banyak harta; dengan ketakutan kurang, dan lebih banyak aliran; dengan kurang untuk mendapatkan dan lebih memberi.
Dan saya ditinggalkan dengan takrif baru kekayaan:
"Kekayaan tidak berapa banyak wang yang anda ada. Kekayaan adalah apa yang anda ditinggalkan dengan jika anda kehilangan semua wang anda. "
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: