4 TIPS MUDAH MENCAIRKAN COKLAT DENGAN BETUL


Tips yang betul untuk mencairkan coklat
1- Alatan kering
Sebelum memulakan proses mencairkan coklat pastikan semua alatan yang gunakan kering dan bersih.sedikit air saja boleh merosak kan coklat.Bukan saja bekas dan alatan yang kering malah tangan kita sendiri juga harus lah kering dan bersih.
2-potong coklat
Untuk memastikan coklat mencair dengan cepat dan sekata Potong coklat kecil-kecil dalam bentuk kiub atau dipecah-pecahkan menjadi lebih kecil.
3-jangan panaskan secara terus
Untuk mencairkan coklat ,cara yang paling baik ialah dengan kaedah double boiler.ianya dengan meletak kan bekas berisi air panas di bahagian bawah dan bekas berisi coklat dibahagian atas.
Kaedah ini memerlukan anda menggunakan bekas yang tahan panas.Aduk coklat perlahan2 sehingga coklat mencair.pastikan ianya tidak berketul dan mencair dengan sempurna sebelum diangkat .
4- Terus padam api
Pastikan selepas coklat mencair api dapur terus ditutup dan magkuk coklat di angkat untuk mengelak kan suhu meningkat dan ianya boleh merosak kan coklat.
Contoh coklat yang rosak ialah ianya berbiji-biji dan menjadi seperti doh (tidak mencair dengan sempurna).Ianya kerana coklat sangat sensitif dengan haba.Jadi lepas ni kena jaga2 bila mencairkan coklat ye.Gunakan teknik yang betul.Semoga berjaya
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: