TIPS ATASI KULIT KAKI KERING & BERSISIK



1. Hindari Penggunaan Sabun Berlebihan
Peggunaan sabun yg berlebihan akan menyebabkan kekeringan pd kulit. Sama halnye pada kulit kaki. Selain itu, pilihlah jenis sabun yang dapat menjaga kelembaban kulit seperti sabun cecair atau sabun gel. Sabun buku dapat membuat kulit semakin kering dan bersisik. Pakailah lotion atau pelembab khusus untuk kaki seusai mandi untuk menjaga kelembabannya.
.
2. Hindari Menggaru yang Keterlaluan
Kulit kaki Anda tidak memiliki kelenjar minyak, sehingga kulit kaki Anda cenderung kering. Usah tambah dengan menggaru atau menggosok kaki sembarangan. Kedua hal ini dapat mengikis sel kulit kaki Anda sehingga menjadikannya lebih kering. Saat mengeringkan kulit kaki sehabis mandi, jangan menggosok secara keterlaluan pada kaki, melainkan tepuk-tepuk saja hingga air menyerap pada tapak kaki.
.
3. Gunakan Pelembap Ekstra
Anda dapat menggunakan produk-produk pelembap kulit kaki untuk melembabkan dan mengembalikan kelembapan kulit kaki Anda. Selain itu, pilih juga produk pelembab yang memiliki kandungan alpha hydroxy acid yang mampu untuk menghaluskan kaki yang bersisik. Cara lainnya adalah dengan menggunakan pelembab atau lotion pada kaki Anda sebelum tidur, tutup dengan sarung kaki, dan biarkan semalaman agar lotion dapat bekerja lebih optimum. Cara mengatasi kulit kering dan bersisik pada kaki ini terbukti mampu untuk melembabkan kulit kaki dengan cepat.
.
4. Rendam dengan Jus Lemon
Menggunakan bahan natural juga merupakan salah satu cara utk melembabkan kulit kaki Anda. Lemon mempunyai kandungan vitamin C yang sangat baik untuk kulit serta dapat membantu menghaluskan kulit. Caranya, sediakan 1 bekas air yang dicampur dengan air perahan lemon, kemudian rendam kaki Anda hingga pergelangan kaki. Rendam selama kurang lebih 10 minit, lalu bilas kaki menggunakan air biasa. Lemon dipercayai mampu menanggalkan sel kulit mati dan menggantinya dengan sel kulit baru.
.
5. Minum Air Masak yang Cukup
Secara keseluruhan, air masak memegang peranan yang sangat penting untuk kecantikan kulit Anda. Air masak berperanan sebagai pelembab semulajadi yang meneutralkan kulit dari dalam. Jangan biarkan kulit Anda kering kerana tidak meminum air putih. Mulai sekarang, minumlah air putih sebanyak 2 liter atau sekitar 8 gelas dalam sehari untuk menjaga kelembaban semulajadi kulit, terutama pada kulit kaki.
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: