Merancang Strategi untuk Kejayaan


Mungkin ramai yang tidak sedar akan hal ini – betapa perlunya merancang untuk kejayaan tidak kiralah apa bidang pun termasuklah bisnes. Saya banyak membaca kisah usahawan2 online dan offline yang menyesal akan kelalaian mereka dalam merancang strategi untuk kejayaan dan akhirnya mengakibatkan kegagalan.

Dalam merancang strategi, antara perkara yang penting untuk diambil perhatian ialah matlamat, jangkamasa perancangan dan kemampuan kita untuk melaksanakan perancangan tersebut. Saya selalunya membahagikan perancangan kepada beberapa jangkamasa – jangka pendek dan jangka panjang.

Antara faedah merancang strategi ialah:
Kita tahu matlamat kita
Kita tahu apa yang perlu dilakukan
Kita ada halatuju
Mengelak dari membuang masa
Pelaksanaan adalah langkah yang penting selepas perancangan. Ada beberapa orang sahabat saya yang berkongsi kekecewaan kerana gagal melaksanakan perancangan mereka kerana mereka terlupa untuk mengukur kemampuan diri sendiri dengan apa yang mereka rancangkan. Perancangan yang “gempak” tidak akan mendatangkan hasil jika ianya tidak realistik. Saya juga pernah melakukan kesilapan dengan membuat perancangan yang hebat namun akhirnya menyedari yang ianya hanyalah sekadar perancangan dan kini, saya bersikap realistik dalam setiap perancangan yang saya lakukan.

Kesimpulannya:
Merancang strategi untuk kejayaan adalah penting
Perancangan tanpa pelaksanaan adalah sia-sia
Bersikap realistik dalam membuat perancangan
Semoga berjaya dalam apa jua yang anda lakukan!
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: