Herman Mashaba


Apa yang akan dunia kelihatan seperti jika kerajaan lebih keusahawanan? Saya dalam Johannesburg hari ini, di mana jutawan buatan sendiri, Herman Mashaba dipilih Major bulan lepas. Dalam bulan pertama, dia sudah digoncang sehingga sistem ...

Herman membesar miskin dalam 30km kampung dari Pretoria. Beliau kemudiannya dinaikkan untuk masuk ke dalam universiti dan belajar politik pada 1970-an tetapi semasa Apartheid telah dibuang di dalam tahun kedua. Herman mengenal 'Kami diberi enam jam untuk meninggalkan institusi dan yang akhir impian politik saya. Saya terpaksa kembali sekarang untuk mana-mana negeri yang tidak mempunyai pengalaman kerja, dan tidak mempunyai pendidikan. "

Jadi dia memohon pekerjaan di Spar Pretoria: "Saya bekerja untuk mereka selama tujuh bulan sebagai kerani penghantar surat dan pada masa yang saya adalah salah seorang daripada beberapa orang kulit hitam bertuah yang boleh membaca dan menulis. I tidak perlu membayar kira-kira R220 atau lebih sebulan ". (AS $ 16 sebulan)

Menyedari yang mempunyai pekerjaan tidak akan mendapatkan dia kebebasan yang dia mahu, dia berhenti kerja dan mula syarikat rambut sendiri dipanggil "Black Like Me" dengan pinjaman R30K dari kawan. Tetapi perniagaan sendiri datang dengan risiko kebanyakan usahawan Barat tidak menghadapi:

"Kami membina kilang betul-betul di bandar dalam Mabopane menggunakan modal saya sendiri tanpa sebarang pembiayaan yang dipinjam. 17 November 1993 bagaimanapun, seseorang memutuskan obor itu. Saya hampir kehilangan segala-galanya. "

Herman tabah, dan menjadi terkenal di Afrika Selatan untuk cerita keusahawanan beliau - termasuk membeli kereta tanpa lesen dan memandu keluar dari pengedar sebelum dia telah belajar bagaimana untuk memandu.
kesungguhan beliau membawa beliau untuk menjadikan perniagaannya menjadi satu kejayaan dan dia kini bertukar fokus kepada kerajaan, yang dipilih Major Johannesburg bulan yang lalu pada bulan Ogos 2016.
Apabila dipilih (terhadap pihak pembangkang ANC yang memerintah, yang mewakili Perikatan Demokratik) dia berkata, "Semua orang berkata kepada saya ia adalah mustahil. Itulah kisah hidup saya. Para pengkritik menulis saya off dari hari pertama. Tiada sesiapa memberi saya peluang. Di mana saya duduk sekarang? Ya, Tuhan. "
30 hari ke dalam jawatannya, dan dia sudah merombak struktur kuasa lama.

1) Dia meletakkan keusahawanan dan perniagaan kecil sebagai pemandu yang paling besar pertumbuhan baru:
"Hampir satu dalam tiga penduduk kami adalah tanpa kerja. Golongan belia di bandar kami menjadi mangsa terbesar wabak ini. Perniagaan kecil mewujudkan peluang pekerjaan. Mereka mempunyai banyak potensi menunggu untuk dibuka dan mereka mempunyai keupayaan untuk berkembang ke majikan rakyat kita. Itulah sebabnya pembangunan perniagaan kecil akan menjadi tumpuan jangka saya di pejabat. "

2) Dia merungkai monopoli membuat wang yang dikawal oleh kerajaan ANC sebelumnya, bermula dengan sistem pengurusan sisa (Beliau dipecat MD sebaik sahaja beliau mengambil alih jawatan):
"My keutamaan nombor satu adalah untuk memecahkan ia ke dalam tujuh keping dan memberikannya kepada perniagaan kecil. Tidak salah satu daripada 4500 pekerja akan kehilangan pekerjaan. Semua wang yang dibayar kepada kader ANC yang menjawat sebagai eksekutif dan ahli lembaga pengarah, kami akan menguruskan dengan usahawan untuk menggunakan wang itu untuk mengupah lebih ramai orang dan mendapat bandar kita bersih. "

3) Dia mempunyai harta diberi surat hak milik kepada penduduk yang telah menunggu 20 tahun untuk mereka, secara peribadi melawat rumah di Soweto dan menyampaikan perbuatan dalam 20 hari yang pertama:
"Perlembagaan kuasa kerajaan kita untuk memberi rakyat rumah-rumah ini - termasuk semua rumah RDP dibina oleh ANC sejak tahun 1994. Kerana apabila anda memiliki harta, anda kelihatan selepas itu, dan anda boleh menggunakan ia sebagai cagaran Dan undang-undang mahu kita. melakukannya. Kami telah melanggar undang-undang dengan tidak memberi kuasa kepada rakyat. "
Herman adalah membersihkan bandar dengan, secara literal, membersihkan bandar. Dia bekerja di semua tanda-tanda yang paling ketara peningkatan, dari penjelasan rasuah, untuk penjelasan sisa, sambil menambah perkhidmatan perubatan, dan menyampaikan lampu elektrik dan lalu lintas dipercayai yang bekerja.
Dalam ucapan pertama Herman sebagai Major dua minggu lalu beliau berkata: "2016 markah 40 tahun sejak belia Soweto mengambil nasib mereka ke dalam tangan mereka sendiri dan menolak untuk mempunyai kerajaan Apartheid kejam dan menindas menentukan masa depan mereka. Johannesburg juga rumah besar Afrika Selatan seperti Nelson Mandela, Desmond Tutu dan Helen Suzman. "
"Penduduk 'Jozi', 'Egoli', 'Joburg' mempunyai banyak sebab untuk berbangga dengan bandar mereka. Ia adalah masa untuk membuat mereka berbangga dengan kerajaan mereka juga. "
"Bersama-sama kita akan membawa perubahan yang mencipta pekerjaan, memberikan perkhidmatan yang lebih baik dan melawan rasuah."
"Bersama-sama kita akan menjadikan ini sebuah bandar peluang keemasan."
Hari ini saya bercakap kepada beberapa ratus usahawan Afrika Selatan di Johannesburg, di sebuah bandar yang mempunyai optimisim baru dan semangat keusahawanan.
Ia adalah hari-hari awal, tetapi rancangan dan tindakan Herman telah pun menarik dan pantas. Bolehkah contoh beliau membawa kepada kepimpinan keusahawanan sama di bandar lain?
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: