Jika anda bekerja pada permulaan anda, imej ini adalah untuk anda. Cara yang salah untuk melancarkan adalah untuk menghabiskan perancangan masa terlalu banyak dan membina produk anda tanpa mana-mana pelanggan. Cara yang betul untuk melancarkan adalah untuk keluar Produk Berdaya Maju Minimum supaya anda boleh mendapat dan belajar dengan seberapa segera yang mungkin.
Sebagai Eric Reis berkata: "A Produk Berdaya Maju Minimum adalah bahawa versi produk baru yang membolehkan pasukan untuk mengumpul jumlah maksimum pengajian disahkan mengenai pelanggan dengan usaha paling kurang."
Cara membuat MVP dalam masa yang paling cepat:
1) Tentukan siapa pelanggan ideal anda adalah
2) Memberi tumpuan kepada masalah yang anda akan menyelesaikan untuk mereka
3) Buat penyelesaian dengan bilangan minimum langkah-langkah untuk keputusan
2) Memberi tumpuan kepada masalah yang anda akan menyelesaikan untuk mereka
3) Buat penyelesaian dengan bilangan minimum langkah-langkah untuk keputusan
Mengumpul sebilangan kecil pengguna beta, dan melancarkan MVP anda untuk kumpulan beta anda untuk menguji dan mengukur:
1) Berbahagialah mereka apabila mereka menggunakannya?
2) Berapa kerap mereka terus menggunakannya?
3) Berapa banyak orang lain yang mereka rujuk produk untuk?
2) Berapa kerap mereka terus menggunakannya?
3) Berapa banyak orang lain yang mereka rujuk produk untuk?
Kemudian buat versi 2, 3, 4 berdasarkan apa yang anda belajar dan apa yang mereka memberitahu anda:
1) Apa yang akan membuat produk yang lebih baik?
2) Apakah mereka bersedia untuk membayar?
3) Berapa banyak mereka sanggup bayar?
2) Apakah mereka bersedia untuk membayar?
3) Berapa banyak mereka sanggup bayar?
An MVP bukan tentang mendapatkan produk yang sesuai anda, tetapi mendapat pelanggan yang ideal anda, dan kemudian bersama mewujudkan versi akan datang dari maklum balas mereka. Jika ragu-ragu jika anda sudah bersedia untuk memulakan, melancarkan pertama dan periksa kemudian.
"Jika anda tidak malu dengan versi pertama produk anda, anda telah melancarkan terlambat." ~ Reid Hoffman, LinkedIn
0 comments:
Catat Ulasan