Cantik & Sihat Guna Buah Delima



Ajaib! Cantik & Sihat Guna Buah Delima
Buah delima berasal dari Asia barat daya dan biasanya mula berbuah pada September hingga Februari. Saiz buah delima yang matang adalah sekitar tujuh hingga 12 sentimeter diameter. Sebiji buah delima terdapat sekitar 700 hingga 800 benih padat yang dipanggil arils berwarna merah.

Kulit cantik dengan delima
Sumber asid folat dan antioksidan dapat merangsang, membuang toksik dan meningkatkan kecantikan kulit secara semula jadi. Kandungan gula dalam buah delima mampu bertindak sebagai skrub untuk menyingkirkan sel kulit mati.

Tip memilih buah delima
Ketika memilih buah delima, pastikan memilih buah yang berat dan berkulit bersih. Jangan pilih jika kulit buah delima sudah merekah. Buah delima tahan sehingga enam bulan jika disimpan di dalam peti sejuk.

Xtra!
Buah delima kaya dengan antioksidan tiga kali lebih tinggi berbanding anggur merah, beri biru, kranberi, dan oren. Antioksidan berfungsi untuk melawan radikal bebas yang boleh merosakkan sel dalam tubuh.

Info:
Menurut penelitian di American Journal of Clinical Nutrition, antioksidan dalam buah delima dapat mengurangkan oksidasi LDL (kolesterol jahat) pada tikus. Hal ini menurunkan kadar LDL dan meningkatkan HDL (kolesterol baik).
sumber : rapi.karangkraft
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: