Fokus pada pelanggan anda lebih daripada produk anda. Mendapatkan ditetapkan kepada pengalaman pelanggan anda, dan produk anda akan terus berubah untuk berkhidmat kepada mereka yang terbaik. Tetapi menetapkan produk anda, dan pelanggan akan mencari jalan yang sesuai dengan mereka, dengan atau tanpa anda.
Jika anda menunggu di sudut jalan, tertanya-tanya di mana semua pelanggan anda, post ini adalah untuk anda.
Kami telah berpindah dari zaman perindustrian di mana ia adalah semua tentang produk dan productization ke zaman teknologi di mana ia adalah semua tentang pelanggan dan penyesuaian.
Daripada memberi fokus pada pembangunan produk dan pengeluaran (yang kami belajar tentang dan merupakan sebahagian daripada di sekolah), fokus pada pengalaman pelanggan dan garis penyesuaian.
Perniagaan anda tidak bermula apabila anda mempunyai produk. Ia bermula apabila anda mempunyai pelanggan. Siapakah pelanggan yang sempurna anda? Mula dari sana dan tanya diri anda (dan mereka):
Masalah - Apa yang masalah yang mereka perlukan diselesaikan?
Janji - Apa faedah yang anda sediakan kepada mereka dengan menyelesaikan ia?
Produk - Bagaimana anda akan menyelesaikan ia lebih baik daripada yang lain?
Bukti - Mengapa mereka perlu mempercayai anda?
Janji - Apa faedah yang anda sediakan kepada mereka dengan menyelesaikan ia?
Produk - Bagaimana anda akan menyelesaikan ia lebih baik daripada yang lain?
Bukti - Mengapa mereka perlu mempercayai anda?
Pastikan menaik taraf jawapan anda (dan produk anda) secara berkala. Kerana apa yang pelanggan anda perlukan, harapan mereka dan bagaimana mereka sedang berkhidmat akan terus berubah pantas. Dan sebaik sahaja anda masuk ke dalam aliran, anda akan mula tahu apa yang mereka perlukan sebelum mereka, dan mereka akan mula sebelum membeli produk anda yang seterusnya.
"Dapatkan lebih dekat berbanding sebelum ini untuk pelanggan anda. Jadi rapat yang anda memberitahu mereka apa yang mereka perlukan dengan baik sebelum mereka sedar diri mereka sendiri." ~ Steve Jobs
Cara paling mudah untuk bukti masa depan perniagaan anda adalah untuk mempunyai pelanggan yang suka anda. Cara yang paling mudah untuk gagal adalah untuk suka idea atau produk yang lebih daripada apa yang anda suka pelanggan anda anda. Jadi mencari jiwa-pasaran anda dan jatuh cinta sekali lagi.
0 comments:
Catat Ulasan