Evan Spiegel dan Snapchat


Dua tahun lalu Evan Spiegel datang dengan Snapchat aplikasi sebagai projek kolej. Minggu ini dia menolak tawaran $ 3 bilion tunai daripada Facebook untuk membeli syarikat (!)
Apa yang membuat seorang berusia 23 tahun menolak tawaran $ 3 bilion pada perniagaan yang sehingga hari ini tidak mempunyai pendapatan? Bagaimana satu idea berkembang begitu cepat begitu pantas? Apa yang anda boleh belajar daripada cerita pertumbuhan lain seperti Snapchat?
Pada bulan September 2011 Evan dan pasangannya, Bobby Murphy, datang dengan idea Snapchat sebagai projek kelas mereka di Stamford, dan menubuhkan syarikat dari ruang tamu Evan bapa (Evan masih tinggal bersama ayah beliau).
Tahun lepas, Evan digugurkan daripada kolej untuk bekerja pada Snapchat. Hari ini, lebih daripada 350 juta imej yang dikongsi di Snapchat setiap hari (sudah empat kali lebih daripada Instagram).
Berikut adalah 3 kurang dikenali perkara tentang cerita Snapchat:

1. DO yang bertentangan dengan EVERYONE
Sementara semua orang cuba untuk menyalin kisah kejayaan seperti Facebook dan Instagram, yang menyimpan semua mesej dan gambar anda selama-lamanya, Snapchat datang dari arah bertentangan. Sebagai Evan berkata "Seorang teman saya telah bummed mengenai gambar dia menghantar. Apabila Bobby dan saya membina prototaip (di mana foto dan video akan dipadam tidak lama lagi selepas diterima), kita sedar betapa seronoknya kami mempunyai menghantar foto dan ke belakang. "

2. TRY, TRY AND TRY AGAIN
Di kolej, Evan dan Bobby cuba lebih 50 idea-idea yang berbeza sebelum sampai ke Snapchat. Ketika mereka itu, tiada siapa yang suka. Evan mengambil idea untuk kelas reka bentuk beliau untuk semakan dan berkata "Semua VC dan orang-orang yang datang melalui adalah seperti 'Ini adalah perkara yang paling bodoh pernah ... Jadi, jelas, saya kembali ke Bobby dan saya adalah seperti,' Oh, mereka benar-benar suka! "
"Orang memanggilnya kejayaan dalam sekelip mata," Evan berkata, "Tetapi ia adalah apa-apa tetapi." Jika mereka telah mengikut 'pakar-pakar', Snapchat tidak pernah mendapat dari tanah.

3. BERGANTUNG KEPADA PELANGGAN AWAL ANDA
Tanpa sokongan, kedua-dua mereka fikir idea itu akan gagal: "Kami tidak fikir kita pernah akan meningkatkan modal teroka." Apa yang mereka tahu adalah mereka menyukainya dan mahu terus bekerja di atasnya. Tetapi manakala orang dewasa berkembang fikir ia satu idea yang bodoh, app mula pergi virus di sekolah-sekolah tinggi di California.
Itulah bagaimana mereka menarik pembiayaan. Sebagai Evan mengimbas kembali, "Lelaki ini bernama Jeremy Liew, yang bekerja di Lightspeed Ventures, salah satu daripada rakan-rakannya, Barry Eggers mempunyai seorang anak perempuan yang menggunakan Snapchat. Beliau berkata aplikasi yang semua orang menggunakan di sekolah tinggi beliau telah Angry Birds, Instagram dan Snapchat 3 kegemarannya. Jadi Jeremy menghantar saya mesej Facebook. "
"Akhirnya, saya pertemuan dengan beliau dan menunjukkan kepadanya sebahagian daripada data awal kita telah. Itu adalah bulan yang kita tidak akan dapat membayar bil-bil server kami lagi. Bobby mempunyai pekerjaan yang membayar bil-bil server di masa. Dan ia hanya mendapat terlalu mahal, jadi masa itu adalah hebat. ayah saya tidak mahu membayar untuk menghilang foto lagi. "
Apa yang kita boleh belajar daripada cerita Evan? Jika anda bekerja pada sesuatu yang anda suka, dan orang yang menggunakan produk anda menyukainya juga, tidak mendengar kepada 'pakar' memberitahu anda apa yang tidak boleh dilakukan.
Halangan terbesar kepada kemajuan adalah 'ilusi pengetahuan. Mereka yang 'lebih mengetahui' jarang tahu 'apa yang akan datang.
Bagi Evan menolak $ 3 bilion daripada Mark Zuckerberg, apa yang akan datang? Berapa lama Evan akan terus hidup dengan Ayah? balasan Evan: "Sehingga dia menendang saya keluar."
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: